Rozhodl jsem se reagovat na některé fámy a nesmysly, které se šíří po Velké nad Veličkou hlavně ohledně folklorních vystoupení v katolickém kostele. Není pravda, že bych byl proti koncertům a některým folklorním prvkům v kostele, ale i já musím dodržovat jasně daná pravidla, která už platí v arcidiecézi už nejméně 20 let a jsou vyžadována i od nás kněží při každoročních vizitacích farností. Třeba to, že koncerty (nebo třeba Štěpánské zpívání) musí být vždy schválené arcibiskupstvím a alespoň 14 dní až 3 týdny před akcí má být na arcibiskupství poslán program vystoupení ke schválení.
V praxi to ale vypadá u nás tak, že mě už třetím rokem i přes opakované urgence a prosby není schopný nikdo nikdy program dodat včas. A také nikdo z folkloristů se nepřijde včas před nějakou akcí normálně domluvit. Nejsou schopni komunikovat, nebo věci domlouvají za zády kněze. Já osobně ani nevím, s kým spolehlivým ohledně folkloru bych měl komunikovat, protože zatím se se mnou bavily pouze zástupkyně folkloru „70+“, na které ovšem není žádné spolehnutí a věci si dělají pouze jak sami chtějí.
Uvádím příklad: Vánoce 2018: i přes opakované prosby jsem dostal program Štěpánského zpívání pár dní před akcí, takže už to nemělo smysl někam posílat. Zkoušku si domluvili vystupující za zády kněze pouze s kostelnicí, i když kostel měla na 4 neděli adventní odpoledne zamluvena a domluvena s knězem farní schola (ta pak musela odejít, i když termín měla zamluvena řádně ona).
Letos, úplně stejný scénář. Seznam písní a program Štěpánského zpívání jsem dostal ve středu 18.12., ale to už nemá smysl posílat žádost o schválení na AO, protože v pátek už tam nikdo není. Nácvik opět domluven pouze z kostelnicí tak, abych o tom jako kněz vůbec nevěděl a v době, kdy stejně musím zpovídat ve Strážnici.
Také není pravda, že bych byl proti tomu, aby bylo pohoštění v kapli na faře. Pouze jsem řekl, že je tam bylo potřeba uklidit, nachystat stoly a zatopit. Ze strany některých folkloristů mě bylo řečeno, že by to nikdo nedělal.
Uvědomte si, že mám na starosti 2 velké farnosti, na Vánoce každý víkend ještě zpovídáme ve všech farnostech v celém děkanátě, a ani o vánočních prázdninách jsem neměl ani jeden den na odpočinek. Nemám skutečně čas na to, abych někoho naháněl skrz organizaci akce, kterou si mají sami vystupující přijít řádně s knězem domluvit.
V jiných vesnicích (třeba v Malé Vrbce) to funguje normálně a bez problémů a je to jen na tom, že si pořadatelé domluví pár týdnů předem schůzku na faře a věci se řádně naplánují. To musí ale řídit ze strany folkloru nebo obce někdo, kdo je spolehlivý a odpovědný.
Podobně je to i v případě třeba pohřbů nebo svateb, kde jsou nějaké folklorní prvky nebo muzika. Když se to nedomluví předem, tak jsou z toho pouze nedorozumění a zmatky. Nemůžu přece za to, že ani lidé z folklorních kroužků už ani neví, kdy mají v kostele pokleknout (při proměňování mají klečet i ti, kteří drží čestnou stráž u rakve), nebo kdy během pohřbu nemohou stát podél rakve, ale mají jít víc na bok (jinak kněz nemůže projít podávat svaté přijímání do hlavní lodi kostela).
Tím se nechci nikoho dotknout, ale pouze konstatuji, že je potřeba tyto věci vždy dopředu ujasnit, a potom to teprve může fungovat k obojstranné spokojenosti.
Podobně je to i při svatbách. Svatební obřad, ať už se mší svatou nebo pouze obřad, je vždy liturgií a modlitbou, a tak je třeba k němu přistupovat. Pokud na svatbě, kde jsem oddával, hrál nějaký slušný folklorní sbor nebo kapela, vždy se přišli dopředu domluvit a většinou měli vybrány písně, které se k liturgii hodily. Někdy jsem byl i velice mile překvapen, jak to měli připravené a často už postupovali podle návodu, který s nimi prošel třeba i jejich farář ve farnosti.
Někdy jsem ale také zažil, že chtěli hrát odrhovačky, které by se tak hodily na venkovskou zábavu, ale tak až po půlnoci, když jsou už všichni opilí.
Tímto chci hlavně říci, že je potřeba věci dopředu a podrobně vždy domluvit, a to vždy s knězem ve farnosti. Jinak jsou ve věcech zmatky a vede to ke zbytečnému napětí a nedorozumění.
Stojíme za Váma!!!